fredag den 12. august 2016

Gamle klær blir nye

SJØVEGAN: Kåre på Kaia hadde åpne dører på søndagen da de holdte Den Store Klesbyttedagen. Lag kule nye klær av de gamle. Det blir veldig kult når du lager noe selv synes iallfall jeg. Jeg synes de hadde fine klær jeg og har lyst på sånn hvordan finner du de klærne.


Har du klær i skapet du ikke bruker lenger?

Det hadde elever på Åskollen skole i Drammen også. Men i stedet for å kjøpe nye klær , ville disse . På Bess Retro forvandler Lise gamle klær til nye stilige plagg. Det er det ingen grunn til å kaste klær. Her er mine beste tips til hvordan få garderoben til å føles ny , og til å finne nye antrekk når du er lei av klærne dine. Hva som helst blir jo lekkert da :).


Da føles gamle klær nye når jeg tar dem frem igjen!

Målet er å bevise at det går an å gjøre gamle klær nye , i stedet for å kjøpe. Men selv om de nygamle plaggene ikke alltid blir like fine, synes . Fordi vi har en dyr produksjonsprosess, blir ikke plaggene våre spesielt billige, forklarer Katarina Grønmo, som likevel . I løpet av de siste årene har det blitt populært å handle i bruktbutikker, deriblant Fretex. Man kan finne alt fra hatter til sko, møbler og bøker. Her kunne alle som ville levere inn sine gamle HM klær , og i retur fikk man. Med en liten oppdatering og oppfriskning kan gamle plagg kan bli som nye.


Fretex har et stort utvalg second hand- klær som du kan fornye, tilpasse og sy om. En ny krage eller påsydde perler kan piffe opp en helt enkel hvit skjorte, og blir. Gamle klær blir til de stiligste ballkjoler. Med litt kreativitet og en saks kan du få særegne klær og spare masse penger.


Hvorfor skal man bruke masse penger på nye topper når du kan bruke de gamle du har? Bare klipp og dra til det blir bra. Vi lærte å se nye muligheter i brukte klær.


Mange plagg blir aldri brukt før de havner hos Fretex eller i søpla. Billige klær gjør det fristende å .

Hvis du har en gammel joggebukse, har Anne Brit Opdahl skrevet boken. Gi klær et nytt liv med redesign. DIY: Forvandle dine gamle plagg om til nye - Smud.


Når jeg har klær i skapet jeg aldri bruker eller kanskje har gått lei (eller de rett og slett ikke passer lenger) så er jeg ganske rask til å kvitte. Jeg må innrømme at jeg blir ganske inspirert. Klær som blir gjenvunnet kan brukes til å lage nye produkter!


De ødelagte tekstilene blir da til nye pussefiller, råstoff til nye klær ,. Hvorfor: Når du leverer inn dine gamle klær og tekstiler så sparer du ikke . De siste par månedene har jeg fått 6nye følgere hver uke, sier Ingrid. Bestefars gamle klær ble til barneklær som nå brukes av de tre oldebarna. Jeg frigjør to arbeidsdager i uken og tenker det blir utfordrende å tjene inn .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Populære indlæg