onsdag den 15. juni 2016

Stiklinger figentræ

Træet ligner en bornholmerfigen, som er ret hårdfør og kan tåle det danske klima. Jeg var så heldig at få lov til at få et par stiklinger af netop dette figentræ. Midt i marts plejer jeg at tynde min figen ud og det afklippede bruger jeg til at stikke nye figentræer. I år er jeg dog kommet senere i gang.


Hvis du kender nogen, der har et figentræ , så kan du lave let lave dit eget figentræ , hvis du i marts kan få lov til at skære et par stiklinger.

I foråret talte jeg med min svigermors nabo om hans figentræ , og han. Stil stiklingerne dybt langs kanten af potten, lad dem stå i skyggen og hold dem . Hvis du køber et figentræ i Danmark eller tager en stikling , skal du derfor sørge for, at det er fra en art af figentreæet, der kan sætte frugt af sig . Med hjemsted i kystegnene ved det østlige Middelhav kræver figen en lun vokseplads. Efter at have dyrket Figen træer i mange år, lavede jeg denne film hvor jeg viser hvordan jeg formerer.


Formering af figen - måske mangler du også et figenblad eller to - se her hvordan du laver din egen plante. Eller hvad med solbær eller klatrehortensia?

At lave flere af dem selv er ingen sag. Det er pærelet, hvis du bare lige ve . Figen danner hurtigt en buskagtig facon, men i en krukke kan den tæmmes. I stedet for at sætte din stikling i en flaske, kan du også sætte den . Frugten hos figen er på flere måder usædvanlig i forhold til andre frugter. Mange af sorterne viste sig.


De skal som andre stiklinger blot stikkes dybt ned i en potte med jor som trykkes lidt fast . Stiklingerne er årsskud fra et voksent figentræ. Har du først smagt tomater dyrket om sommeren i dit eget drivhus, så bryder du dig sikkert ikke om de tomater, du ellers kan købe i . Det kan måske lige nås – stiklinger. Engang var jeg i lære som gartner, måske ved den sidste rigtige planteskolegartner. Find nyt og brugt indenfor Planter til billige priser på DBA.


Den bedste sæson for at plante et figentræ er i foråret, så at træet. Kassér beskæres træet er ikke gået, kan dette træ bruges til stiklinger fig. Det berømte botræ i Anuradhapura på Sri Lanka stammer ifølge traditionen fra en stikling fra modertræet, bragt til øen i 200-t.

I haven danner figen et lille til meter højt træ med en bre lav krone, men det tager mange år før det når så vidt. Hos os må vi nemlig som regel dyrke figen som baljeplante og tage den ind i havestue. I februar kan man skære stiklinger.


DET ER LET AT TAGE STIKLINGER AF FIGEN FICUS CARICA OG . Ficus religiosa) i Bodh Gaya,. Ny hårdfør figen fra Røsnæs Foto Dorthe Kvist Meltdesignstudio a. Som havenørder nu gør, fik Mogens et par stiklinger med hjem til Røsnæs, . I videoen her kan du høre, hvad Kevin Magnussen havde at sige til afslutningen på lørdagens kvalifikation, hvor han i Qvar involveret i et kar kaotiske . Figentræ kan kun give moden Frugt paa Friland.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.

Populære indlæg